onsdag 4 maj 2011

Hagelstorm

Moder natur är inte snäll mot oss gnällbältingar just nu. Förra fredagen så kunde vi sitta ute i shorts och T-shirt, men igår (tis) så haglade det jätte mycket jätte många gånger. Egentligen så var det bara 3-4 gånger, men det ska inte hagla i maj. Speciellt inte när det vart 20-25 grader, om inte varmare, ute fyra dagar tidigare. Imorgon så ska jag ha matte nationellt prov, två delar, matte nationellt prov, prata, och ev engelska nationellt prov, också prata. Mina lärare tyckte att "nu när vi ändå sätter igång kan vi ju försöka hinna så med mycket som möjligt innan fredag". Hmpf. Inte kul. Så vi får hålla tummarna och hoppas att det går ändå. Jag hade utvecklingssamtal förra veckan och hade lite halft om halft tänkt att be om att få slippa tyska lektionerna och använda dem för att jobba ikapp istället, men någonting blev fel. Det slutade med att jag bad om extra tyska, vilket jag gjort vartenda år men min lärare har inte lyssnat, eftersom jag anser mig väldigt dålig på att formulera egna meningar, fast ingen annan tycker det. Min tyska- och klasslärare, som helt plötsligt fattade att jag behövde extra hjälp när min andra klasslärare (som jag haft utvecklingssamtal med) sa det till honom, sa att vi kunde snacka lite på onsdag(=idag). DISASTER! Bara det faktum att han lyssnade på en lärare istället för mig, ELEVEN, gjorde mig j***igt förbannad, och extra tyska verkade inte så lockande. Dessutom så tycker jag inte om min tyskalärare eftersom han bedömmer texter och läxor efter längd och inte efter innehåll, ännu ett minus. Mitt liv suger just nu så extra tyska är inte direkt något jag hinner med och dessutom så är det bara 17 dagar kvar i skolan så allt känns lite meningslöst. Så jag tycker att det kan verka fullt förståeligt att jag bara gick förbi honom yttrandes dessa ord, trött och monotomt "Vi skiter i det, det är ändå så kort kvar" Bara fem minuter "Nej, jag vill inte". Jag ägnade honom knappt en blick och det kan anses som ohyfsat att inte ta en chans som jag bett om när han samlat ihop material och tagit sig tid. Men jag orkar verkligen inte bry mig. Då får jag väl vara ohyfsad då, han är en sådan..... Argh!... att jag har väldigt svårt att vara trevlig mot honom. Dessutom så satt han förra veckan och tjatade på mig att jag skule skriva en historiauppsats för att han "så gärna ville ge mig ett MVG". Då svarade jag uppriktigt, och kanske lite spydigt, att "nej, jag har varken ork eller tid just nu. Du får bedömma mig efter det arbete som jag har gjort, inte för det du skulle vilja att jag gjort". Vem vill ha en sådan lärare? Svara uppriktigt nu för jag vet att jag absolut inte vill ha det.

Inga kommentarer: