fredag 22 oktober 2010

Bauckhof, Amelingshausen

Idag hade det snöat under natten. Eller under gårdags delen av natten. Vad vet jag. Förra veckan var jag i Tyskland. De´ ni! Hela min klass och jag var på en bondgård i norra tyskland som heter Bauckhof (bauckhof.de). Första dagen byggde jag lådor av träplankor. Helt okej. Andra dagen hjälpte jag till i köket. Långa raster men ingen koll på alla andra. Tredje dagen fick jag skyffla kobajs, valla kossor och mata kossorna. Äckligt men vart lite gladare när jag vallade korna och blev galen när vi matade dem vilket fick mig att prata tyska i 2h. Fjärde dagen plockade jag purjolök som var förankrad i jorden (alltså väldigt, VÄLDIGT, svår att få upp). Efter lunch åkte vi in till Lüneburg. Jobbigt som blev lite bättre när man kom till civilisationen. Femte dagen grönsaksgruppen igen och plockade den fastsittande purjolöken återigen. Efter lunch fick jag åka potatisplockarmaskin. Jobbig dag, men helt okej. Såklart var det två resdagar innan och efter de fem dagarna. Vi flög ner och åkte tåg tillbaka (tog 15h). Jag är snart klar med mina skor som jag gör på HK´n. Yey!

Inga kommentarer: